۰۵۱۳۸۵۱۰۸۲۳ - (رزرو ۱۶ الی ۲۰)
آیا خشکی چشم خطرناک است؟
خشکی چشم، نوعی بیماری است که برای بسیاری از افراد خصوصا در سنین بالای 50 سال رخ می دهد. عوامل متفاوت شامل شرایط محیطی (گرما، باد و آلودگی هوا)، شرایط سطح چشم شامل میزان ترشح اشک پایه، عادات بینایی و میزان رعایت بهداشت بینایی (نحوه استفاده از وسایل الکترونیک و موبایل، بیدارخوابی، چشم دوختن بیش از حد به مانیتور و غیره) در ایجاد علائم خشکی چشم دحیلند. این علائم شامل سوزش، خارش، خستگی زودرس چشمها و اختلال گهگاهی بینایی هستند. کمیت و کیفیت اشک و جریان مناسب اشک در سطح چشمها از عوامل مهم موثر در عملکرد صحیح بینایی است.

دلایل ایجاد خشکی چشم

علایم خشکی چشم برای هر کس متفاوت است؛ مثلاً برخی افراد خستگی پذیری زودرس حین مطالعه یا کار با موبایل را ذکر مینمایند. در برخی دیگر از افراد سوزش و خارش قابل توجه به علت اختلال کمی و یا کیفی اشک وجود دارد.

متدوال ترین راه برای درمان خشکی چشم، استفاده از قطره، پماد یا ژل اشک مصنوعی است. ابتدا باید تشخیص دهید که خشکی چشم شما ناشی از چه مواردی بوده و چه اثری (خارش، سوزش یا التهاب) بر روی چشم شما گذاشته است. اگر خشکی چشم شما شدید نباشد با استفاده از قطره های مناسب جایگزین اشک (اشک مصنوعی) علائم بهتر میشود.

در شرایط خشکی چشم علامت دار و شدید، نیاز به معاینه دقیق تخصصی چشمها توسط چشم پزشک میباشد. همچنین برای افرادی که از لنز چشمی استفاده می کنند، ضروری است تا پیش از مصرف اشک مصنوعی، با یک چشم پزشک مشورت کنند.

قطره اشک مصنوعی چیست؟

در پاسخ به این پرسش که قطره اشک مصنوعی چیست؟ می توانیم به طور ساده بگوییم: قطره اشک مصنوعی، دارویی است که برای درمان خشکی یا التهاب و درد در ناحیه‌ی چشم کاربرد دارد. استفاده از قطره‌ اشک چشم مصنوعی می تواند میزان التهاب، درد و خارش چشم را کاهش داده و رطوبت از دست رفته‌ی چشم ها را بازگردانده و به ترمیم لایه های سطحی چشم (اپیتلیوم سطحی) کمک نماید.

دکتر اعتضاد رضوی
متخصص و جراح بیماری های چشم، فلوشیپ جراحی اکولوپلاستیک، چشم پزشکی اطفال و استرابیسم